Internauci wolą czytać niż oglądać newsy w Internecie

Mogłoby się wydawać, że w dobie spadku czytelnictwa wzrośnie popularność treści przekazywanych w formie video online. Jednak, jak pokazują badania, internauci wciąż preferują wiadomości serwowane im w formie tradycyjnych artykułów niż filmów wideo.

Przedstawianie informacji w formie klasycznych artykułów nadal zdecydowanie wygrywa. Jak wynika z badań przeprowadzonych w 26 krajach przez Reuters Institute for the Study of Journalism w 2016 roku, tradycyjne artykuły cały czas są najpopularniejszym formatem jeśli chodzi o przekaz wiadomości. Według badań 59% internautów przyznało, że w ciągu minionego tygodnia przeczytało przynajmniej jeden artykuł, podczas gdy 24% badanych oglądało w tym czasie newsy w formie video. Zaledwie 5% respondentów przyznało, że częściej ogląda niż czyta newsy.

Co zniechęca do oglądania newsów w formie video?

Respondenci uznali, że artykuł tekstowy to wygodniejsza forma w porównaniu z filmem video z kilku powodów. Po pierwsze, filmy długo się ładują, a kiedy już się zbuforują, poprzedza je kilkudziesięciosekundowy blok reklamowy, którego nie da się przewinąć. Jeśli mamy zainstalowanego Adblocka to w ogóle nie obejrzymy filmu, jeśli nie wyłączymy blokady. To działa zniechęcająco na osoby, które nie lubią tracić czasu na oglądanie reklam.

Internauci wskazują też, że oglądanie filmu wideo zajmuje więcej czasu niż przeczytanie artykułu. Zanim film się zbuforuje, przeleci kilkadziesiąt sekund reklam, a prezenter zakończy przydługie wstępy i przejdzie do meritum, minie kilka dobrych minut. W tym czasie spokojnie przeczytamy artykuł poświęcony interesującej nas tematyce. Poza tym tekst można przeskanować szybko wzrokiem żeby znaleźć najpotrzebniejsze informacje, zacytować najciekawszy fragment, co w przypadku filmów jest niemożliwe.

Oglądanie newsów w formie video nie jest według badanych wygodne w środkach komunikacji miejskiej, w pracy, czy późną nocą, kiedy już nasi domownicy śpią. Osoby, którym zależy nam na zachowaniu ciszy, zdecydowanie wybierają tradycyjne artykuły.

Innym argumentem, który według badanych przemawia na korzyść tekstów jest fakt, że filmy są bardziej absorbujące i wymagają poświecenia większej uwagi. Internauci siedząc przed monitorem komputera często włączają muzykę, a oglądanie filmików wymusza jej wyciszenie. Dlatego wolą coś przeczytać, słuchając jednocześnie ulubionej piosenki w tle niż pauzować odtwarzacz za każdym razem, kiedy znajdują jakiś interesujący dla nich news.

Wyniki tych badań całkowicie przeczą teorii, według której filmy video mają większe znaczenie w docieraniu z przekazem do internautów. Zdaniem badanych teksty są bardziej wartościowe niż video. Po filmy sięgamy kiedy oczekujemy rozrywki, jeśli natomiast zależy nam na rzetelnych i merytorycznych informacjach, wybieramy teksty.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *